Minggu, 10 Februari 2013

Al Hikam : Kosongkanlah hati dari pengaruh mahluk

Apabila kita bermaksud supaya hati kita dapat masuk kedalam cahaya-cahaya Ilahi, cahaya-cahaya Al-Ihsan, teranglah hati dengannya untuk dapat menangkap ilmu-ilmu ketuhanan dan sebahagian rahasia alam mahluk ini, Maka tidak ada jalan lain selain apa yang telah diungkapkan oleh Maulana Ibnu Athaillah Asakandary dalam kalam hikmahnya sbb:
"Kosongkanlah hati anda dari segala sesuatu selain Allah, niscaya Dia akan memenuhi hati anda dengan ilmu-ilmu Makrifah (ilmu mengenal Allah dan rahasia-rahasia alam) ketuhanan."

Kejelasan kalam hikmah ini sbb:

1. Kita boleh bahkan dianjurkan untuk menguasai dan memiliki alam ini sebanyak-banyaknya menurut  pandangan lahiriah, walaupu pada hakikatnya semua itu adalah Milik Allah swt. Dan Dialah penguasa dan pemilik atas semua itu.Hal keadaan itu adalah menurut syariat, sedangkan menurut pandangan "hakikat" ,Hati kita tidak boleh terpengaruh oleh selain Allah swt. Apabila hati kita telah kosong dari pengaruh -pengaruh alam mayapada ini sehingga tidak ada dalam hati selain hanya Allah swt, barulah allah mengisi relung-relung hati kita dengan ilmu-ilmu makrifahNya sehingga hilang keragu-raguan terhadapnya terganti dengan keyakinan terhadapNya apa-apa yang telah tercipta dan apa-apa ynag telah ditentukan olehNya.
2.Terbukalah segala sesuatu sebab sesuatu sudah beserta Allah, dengan Allah, dari Allah, kepada Allah, atas Allah, dalam Allah dan tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah. (blog sufiroad)  

Tidak ada komentar:

Posting Komentar