April 2013
Jumat, 05 April 2013
dianggap
telah sampai kepada tingkat ittihad atau menyatu dengan yang Maha
Tunggal (Tuhan) yang oleh Bayazid disebut “Tajrid Fana’ fi at- Tauhid”
yaitu dengan perpaduan dengan Tuhan tanpa diantarai oleh sesuatu apapun .
Dalam ajaran ittihad, yang dilihat hanya satu wujud meskipun sebenarnya
ada dua wujud yaitu Tuhan dan manusia. Karena yang dilihat dan yang
dirasakan hanya satu wujud maka dalam ittihad ini bisa jadi pertukaran
peranan antara manusia dengan Tuhan. Dalam suasana seperti ini mereka
merasa bersatu dengan Tuhan, suatu tingkatan dimana antara yang mencinta
dan yang dicintai telah menjadi satu, sehingga salah satu memanggil
yang lain dengan kata-kata “Hai Aku” . Dalam keadaan Fana’ si sufi yang
bersangkutan tidak mempunyai kesadaran lagi sehingga ia berbicara atas
nama Tuhan.
Al-Bustami ketika telah Fana’ dan mencapai Baqa’ maka dia mengucapkan
kata-kata ganjil seperti :
“ Tidak ada Tuhan melainkan aku, sembahlah aku, Maha suci aku, Maha suci
aku, Maha besar aku” .
Selanjutnya diceritakan bahwa seorang lelaki lewat rumah Abu Yazid
(al-Bustami) dan mengetok pintu,
Abu Yazid bertanya : “Siapa yang engkau cari ?” jawabnya : “Abu Yazid”.
Lalu Abu Yazid mengatakan : “Pergilah, dirumah ini tidak ada kecuali
Allah yang Maha Kuasa dan Maha Tinggi” .
Ittihad ini dipandang sebagai penyelewengan (inhiraf) bagi orang yang
toleran, akan tetapi bagi orang yang keras berpegang pada agama hal ini
dipandang sebagai suatu kekufuran. Faham ittihad ini selanjutnya dapat
mengambil bentuk hulul dan wahdat al-wujud.
Ittihad juga adalah hal yang sama yang dijadikan faham oleh al-Hallaj
(lahir 224 H / 858 M) dengan fahamnya al-Hulul yang berarti penyatuan
meliputi : a) penyatuan substansial antara jasad dan ruh; b) penyatuan
ruh dengan Tuhan dalam diri manusia; c) inkarnasi suatu aksiden dalam
substansinya; d) penyatuan bentuk dengan materi pertama dan e) hubungan
antara suatu benda dengan tempatnya .
Meskipun demikian terdapat perbedaan al-Hulul dengan ittihad yaitu dalam
hulul, jasad al-hallaj tidak lebur sedangkan dalam ittihad dalam diri
al-Bustami lebur dan yang ada hanya diri Allah. Dan dalam ittihad yang
dilihat hanya satu wujud dan dalam hulul ada dua wujud yang bersatu
dalam satu tubuh.
Faham sufi yang juga dekat dengan faham Ittihad ini adalah dengan faham
wahdat al-wujud yang diperkenalkan oleh Ibn Araby wafat tahun 638 H/
1240 M). Faham wahdat al-wujud ini menurut Harun Nasution adalah
merupakan kelanjutan dari faham al-Hulul. Konsep wahdat al-wujud ini
memahami bahwa aspek ketuhanan ada dalam tiap mahkluk, bukan hanya
manusia sebagaimana yang dikatakan al-Hallaj .
Paham fana’, Baqa’, dan Ittihad menurut kaum sufi sejalan dengan konsep
pertemuan dengan Allah. Fana’ dan Baqa’ juga dianggap merupakan jalan
menuju pertemuan dengan Tuhan sesuai dengan Firman Allah SWT yang
bunyinya :
“Barang siapa yang mengharapkan perjumpaan dengan Tuhannya, maka
hendaklah ia mengerjakan amal yang shaleh dan janganlah ia
mempersekutukan seorang pun dalam beribadat kepada-Nya” (Q.S. al-Kahfi,
18 : 110)
Hal yang lebih jelas mengenai proses Ittihad dapat pula kita simak
melalui ungkapan al-Bustami : “Pada suatu hari ketika saya dinaikkan ke
hadirat Allah, Ia berkata, “Hai Abu Yazid, mahkluk-Ku ingin melihatmu,
aku menjawab, hiasilah aku dengan keesaan itu, sehingga apabila mahkluk
itu melihatku mereka akan berkata :“Kami tetap melihat engkau, maka yang
demikian adalah engkau dan aku tidak ada disana” .
Hal ini merupakan ilustrasi proses terjadinya Ittihad, Demikian juga
dalam ungkapan Abu Yazid : “Tuhan berkata : semua mereka kecuali engkau
adalah mahklukku, aku pun berkata : Aku adalah engkau, engkau adalah aku
dan aku adalah engkau . sebenarnya kata-kata “Aku” bukanlah sebagai
gambaran dari diri Abu Yazid, tetapi gambaran Tuhan, karena ia telah
bersatu dengan Tuhan sehingga dapat dikatakan bahwa Tuhan bicara melalui
lidah Abu Yazid sedang Abu Yazid tidak mengetahui dirinya Tuhan.
Al-Junaid Al-Bagdadi yang menjadi Imam Tasauf kepada golongan Ahli
Sunnah Wal-Jamaah pernah membicarakan tentang fana ini dengan kata-kata
beliau seperti berikut:
* Kamu tidak mencapai baqa(kekal dengan Allah) sebelum melalui
fana(hapus diri)
* Membuangkan segala-galanya kecuali Allah dan 'mematikan diri' ialah
kesufian.
* Seorang itu tidak akan mencapai Cinta kepada Allah(mahabbah) hingga
dia memfanakan dirinya. Percakapan orang-orang yang cinta kepada Allah
itu pandangan orang-orang biasa adalah dongeng sahaja.
3. Himpunan perkataan Tentang Fana
A. Sembahyang orang yang cinta (mahabbah) ialah memfanakan diri
sementara sembahyang orang awam ialah rukuk dan sujud.
B. Setengah mereka yang fana (lupa diri sendiri) dalam satu tajali zat
dan kekal dalam keadaan itu selama-lamanya. Mereka adalah Majzub yang
hakiki.
C. Sufi itu mulanya satu titik air dan menjadi lautan. Fananya diri itu
meluaskan kupayaannya. Keupayaan setitik air menjadi keupayaan lautan.
D. Dalam keadaan fana, wujud Salik yang terhad itu dikuasai oleh wujud
Allah yang Mutlak. Dengan itu Salik tidak mengetahui dirinya dan
benda-benda lain. Inilah peringkatWilayah(Kewalian). Perbezaan antara
Wali-wali itu ialah disebabkan oleh perbezaan tempoh masa keadaan ini.
Ada yang merasai keadaan fana itu satu saat, satu jam, ada yang satu
hari an seterusnya. Mereka yang dalam keadaan fana seumur hidupnya
digelar majzub. Mereka masuk ke dalam satu suasana dimana menjadi
mutlak.
E. Kewalian ialah melihat Allah melalui Allah. Kenabian ialah melihat
Allah melalui makhluk. Dalam kewalian tidak ada bayang makhluk yang
wujud. Dalam kenabian makhlik masih nampak di samping memerhati Allah.
Kewalaian ialah peringakat fana dan kenabian ialah peringkat baqa
F. Tidak ada pandangan yang pernah melihat Tajalinya Zat. Jika ada pun
ia mencapai Tajali ini, maka ianya binasa dan fana kerana Tajali Zat
melarutkan semua cermin penzohiran. Firman Allah yang bermaksud :
Sesungguhnya Allah meliputi segala-galanya.(Surah Al-Fadhilah:54)
G. Tajali bererti menunjukkan sesuatu pada diriNya dalam beberapa dan
berbagai bentuk. Umpama satu biji benih menunjukkan dirinya sebgai
beberapa ladang dan satu unggun api menunjukkan dirinya sebagai beberapa
unggun api.
H. Wujud alam ini fana (binasa) dalam wujud Allah.Dalilnya ialah Firman
Allah dalam Surah An-Nur:35 yang bermaksud;
"Cahaya atas cahaya, Allah membimbing dengan cahayanya sesiapa yang
dikehendakinya." dan "Allah adalah cahaya langit dan bumi."
I. Muraqobah ialah memfanakan hamba akan afaalnya dan sifatnya dan
zatnya dalam afaal Allah, sifat Allah dan zat Allah.
J. Al-Thomsu atau hilang iaitu hapus segala tanda-tanda sekelian pada
sifat Allah. Maka iaitu satu bagai daripada fana.
5. Tajuk-tajuk yang berkaitan dengan Fana
* Mikraj Muhammad
* Alamat Sampai Kepada Maqam Yang Tinggi
Adalah sangat mungkin manusia mencapai suatu derajat yang antara dia dan
Tuhannya hanya terhijabi cahaya nama dan sifat Tuhan. Dan juga
sangatlah mungkin manusia menggapai suatu tingkatan yang tidak ada lagi
hijab-hijab cahaya antara dia dan Zat Suci Tuhan. Para pesuluk yang
sempurna akan mampu melewati hijab-hijab cahaya ini dan meraih kefanaan
yang sempurna. Dalam kondisi puncak spiritual ini, apa yang
disaksikannya adalah hanya Yang Maha Suci. Apa yang didengarnya tidak
lain adalah bersumber dari Yang Maha Benar. Dia melihat dengan "mata"
Tuhan, mendengar dengan "telinga" Tuhan, dan berucap dengan "lisan"
Tuhan. Inilah puncak dan akhir fana dalam Tuhan (fana fillah).
April 2013
April 2013
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar